Sarapan

Jam menunjukkan jam 8.02 pagi. Perut aku lapar. Maka aku pun bersiap-siap untuk ke cafe. Aku beli nasi lemak RM1.80. Setelah selesai membeli nasi lemak, aku pun dengan lambat siputnya mengorak langkah ke mesin ATM nak keluarkan duit sikit.

Sejurus selepas aku keluarkan duit dari mesin ATM, aku pun menuju ke mesin gedegang. Aku masukkan duit plastik 1 ringgit (duit baru) dan duit kertas 1 ringgit (duit lama). Aku pun tekan butang air tropicana Epal. Aku tunggu bunyi "gedegang". Tapi bunyi  "klak" je aku dengar. Air tropicana tak keluar. Aku try tengok sekeliling, tunggu tak de orang aku pun tenndang mesin tu sekuat hati dengan harapan botol air tropicana yang aku dah bayar tadi jatuh. Tapi, tak de respon. Aku tendang lagi. Tak de respon jugak. Tanpa aku sedar, ada mata-mata yang sedang memerhari perlakuan aku. Ah, peduli apa aku. Duit RM2 perlu diselamatkan. Setelah berusaha menendang dan menampar mesin gedegang, akhirnya aku give up. Mungkin rezeki aku pagi ni bukan air Tropicana Epal.

Aku redha. 

Aku pergi ke mesin gedegang satu lagi. Aku masuk rm1.  Aku tekan untuk butang Pepsi. 

"Gedegang!"

Tapi, air yang keluar bukan air Pepsi, tapi air teh Krisantimum. Argghhh. Aku Geram. Aku pilih lain, air lain pulak yang keluar. 

Aku Redha.

Maka, bersarapanlah aku dengan nasi lemak RM1.80 dan air teh krisantimum. 

Burrppp. Kenyang.

Alhamdulillah. 

p/s : aku baru dapat berita pagi ni yang harga kangkung dah turun. Mungkin aku boleh tukar menu sarapan aku dengan makan Kangkung goreng atau kangkung lemak tak pun kangkung masak kicap. Murah pun murah. kahkahkah..

Selamat Tahun Baru Bersama Turun


Negaraku,
Tanah tumpahnya darahku,
Rakyat hidup,
Bersatu dan Maju,
Rahmat bahagia,
Tuhan Kurniakan,
Raja kita,
Selamat bertakhta,
Rahmat bahagia,
Tuhan kurniakan,
Raja kita ,
Selamat bertakhta.

Kali pertama aku sambut tahun baru dengan menyanyikan lagu negaraku tanpa countdown. 

Serius rare.

#rakyatpilihdataranmerdeka31disember #turun #bajuhitam #dataranmerdeka #suaramarhaen