Kuliah Luar Pagar

Pergh...gila tak HD  gambar yang aku tangkap. Ni gambar Fahmi Reza tengah bagi lecture tengah hujan. 

Assalamualaikum w.b.t.

Hari tu, aku ade dengar kabar bahawa Fahmi Reza, seorang aktivis luar akan masuk ke UM untuk berkongsi sejarah mahasiswa 60-an bersama-sama dengan Dr. Khong (mantan presiden UMSU 1968/69). Bila tiba hari kejadian, Fahmi Reza telah dilarang masuk UM atas alasan apa, aku kurang pasti. Walaupun tak dapat masuk UM program perkongsian sejarah ni tetap diteruskan. Penganjur program ni memang tak give up. Aku tabik.

Tak boleh buat kat dalam, buat kat luar. Betul-betul depan pintu gate KL.

Tak de dewan,  buat kat atas padang rumput pun jadila. 

Hujan, tak jadi masalah. Pakaila payung.

LCD, mikrofon dan pembesar suara semua guna generator untuk bekalan elektrik.

Kat sini, aku just nak cerita sikit ape yang Fahmi Reza dan Dr. Khong kongsikan malam tu. UM ni universiti pertama kat Malaysia. So, sape yang bole masuk universiti Malaya dulu adalah orang yang memang kira bapak hebatla. Kebanyakan aktiviti, kewangan dan pergerakan pelajar di UM pada awal kewujudannya di Kuala Lumpur diuruskan oleh pelajar sendiri sehinggakan pelajar UM pada masa itu mampu beli bas sendiri, ade kafe sendiri dan bangunan sendiri untuk kegunaan persatuan. Independent.

Sekarang?

Aku tak faham kenapa pihak atasan takut sangat nak benarkan si Fahmi Reza tu masuk UM. Takut ideologi dan fahaman si Fahmi itu akan mempengaruhi minda-minda mahasiswa UM? Kalau betul berbeza fahaman, maka apa guna diskusi? Bukankan diskusi itu adalah untuk membincangkan perkara-perkara yang ada khilafnya? Universiti ini apa fungsinya jika bukan untuk kembangkan minda mahasiswa? Sekarang, orang akan buat kajian untuk thesis n dapat title prof. Fahmi Reza buat kajian jugak, cuma takde title prof. Sebab tu kot dia tak dibenarkan untuk memberi lecture tentang hasil kajian beliau kepada mahasiswa UM.

aik..nampaknya penulisan aku sudah semakin serius. 

No comments:

Post a Comment