Gua dan sukan


Gua minat bersukan.

Tapi..

ada tapi-tapi pulak?

Ok, kat sini gua akan kronologikan penglibatan gua dalam bidang sukan sejak sekolah rendah sampai sekarang.

Sekolah rendah:

1. Gua pernah wakil lontar peluru untuk rumah sukan Waja. ( Masa tu rumah sukan kat sekolah guna nama wira, waja  dan satria ) Tapi, gua dapat nombor dua last.

2. Gua pernah join selection bola jaring untuk wakil sekolah. Gua telah terpilih sebagai pemain simpanan. Hati gua girang sekali dapat terpilih. Apakan daya, gua sangka terik sampai senja, guruh kilat taufan di tengah hari rupanya. Beberapa hari sebelum pertandingan gua telah dikejarkan ke hospital sebab demam panas. dekat dua minggu jugak gua kat hospital. Karier gua dalam bola jaring terbantut begitu saja.

3. Gua boleh dikatakan antara yang terkecik dan terpendek dekat sekolah gua kalau korang nak tahu. Gua pernah mecuba nasib masuk selection untuk jadi ahli atlet olahraga sekolah. Masa tu gua join selection untuk lari berpagar 110 m dan gua terpilih untuk mewakili sekolah. Gua amat berbangga dengan kondisi gua waktu itu. Tetapi, di peringkat zon, gua telah dapat nombor ketiga dan gagal mewakili daerah Miri sebab mereka hanya pilih tempat pertama dan kedua saja.

Sekolah menengah :

1. Gua join bola baling punya selection dan tak terpilih.

2. Gua join training tennis. Pada suatu hari, member yang training sekali dengan gua mintak tolong gua ganti mereka untuk kira gol bagi pertandingan bola jaring. Gua pun dengan senang hati terima. Gua tanya mereka nak kemana? "Adalah.." jawab mereka. Gua pun malas nak ambik tahu. Esoknya, baru gua tahu terbaca notis kat papan notis asrama bahawa pemilihan tennis telah diadakan masa gua tengah kira gol untuk perlawanan bola jaring. Dan rakan setraining gua yang join selection tu tak berjaya. Padan muka. Menang nak sendiri je. Gila hampa, sakit hati dan geram sebab terlepas pemilihan. puih!

Universiti:

1. Gua join selection ping pong masa asasi. Terpilih wakil majmuah/group tutorial untuk sukan piala pengetua. Itu pun kalah fisrt game.

2. Gua main futsal mewakili kolej kediaman masa first year. Tapi, tak dapat nombor pun. So, gua nak join selection untuk Sukan Mahasiswa Universiti Malaya ( SUKMUM). Masa meeting second, gua tak dapat hadir sebab gua kerja part time cashier koop. Gua dah mintak excuse. Diorang boleh buang je nama gua dari senarai selection. lagi sekali puih!!.

3. Second year ni, gua tengah training futsal. Terpilih ke tak terpilih, gua redha dengan ketentuan sebab gua tahu,  masa depan gua agak kabur dalam bidang sukan ni. Fail!

Gua ada satu medal perak kat rumah. itu pun medal program NILAM sebab aku berjaya baja buku lebih dari 50 buah buku kat perpustakaan. Ada 17 buah buku lagi yang aku perlu baca untuk dapat medal emas (100 buah buku). Medal menang sukan?..

...jangan harap.

notakaki: jangan tanya kenapa aku bahasakan diri sebagai 'gua' dalam entri ni. sukahati akula nak guna apapun.

No comments:

Post a Comment