Buku Jalanan UIA

Aku banyak kali jugak la dengar tentang 'buku jalanan'. Kat u aku ( um) pun ada buat jugak, tapi aku malas nak pergi sebab aku malas.

Hari ni aku rasa boring. Kawan pulak ajak ke uia, ada buku jalanan katanya. Set.

Stesen lrt universiti -> stesen lrt gombak -> bas rapid kl ke uia

Sesampainya bas kat depan pintu pagar, pak guard tahan dan minta tunjukkan kad matrik. Beberapa kawan aku kena soal atas tujuan apa mahu singgah ke UIA. Nak-nak fasa prk pulak, kawalan kenala ketat sikit. kot.. 

Zul Fikri Zamir, penulis buku Sekolah bukan penjara, Universiti bukan kilang' banyak berbicara tentang apa peranan mahasiswa sebenarnya. Adakah hanya minta turunkan harga makanan di kafe-kafe atas dasar kebajikan mahasiswa? Tandas rosak, pergi report. Minta itu, ini.. 

Masyarakat sekeliling, masalah sekeliling tak tahu nak selesaikan macammana.

Konten lain yang didiskusikan adalah sekolah dan universiti di Malaysia ini seakan-akan menuhankan peperiksaan. Buku-buku yang diterbitkan bukan atas dasar sebarkan ilmu, tetapi sebagai buku persediaan menulis 'jawapan'. 

Selain itu, semangat 'partilisme' di kalangan mahasiswa sepatutnya tidak wujud. Partilisme hanya mengikat dan menyekat mahasiswa pada hakikatnya. Salah ke, betul ke, selagi semangat partilsme ni menular dalam darah  daging, nadi, nyawa dan otak mahasiswa, selagi itu la kau tetap sokong kau punya parti pilihan kalbu tanpa fikir betul ke, salah ke. Aku rasa ayat aku sudah semakin merapu. Malas nak backspace balik. Harap kau yang membaca paham apa aku nak sampaikan.

notakaki : kopi dan kek batik yang disediakan tadi sungguh sedap.

No comments:

Post a Comment