tandas

Sebelum aku balik KL, aku ada jalan-jalan kat bandar raya Miri. Jalan-punya jalan, tetiba rasa nak membuang sesuatu. Maka, tercarik-carikla aku tandas awam yang berdekatan. Masuk bayar 20 sen je. Masuk-masuk aku keluar balik. Lepas tu masuk balik. Eh, betul ke aku masuk tandas awam ni? Tandas tu punyalah cantik tahap gaban. Dihiasnya macam hari raya punya dekorasi. Ce tengok gambar kat atas. Begitulah rupe tandas awam yang aku sempat ambik gambarnya semasa hari kejadian. Aku rasa inilah tandas awam yang paling cantik apernah ku jumpa seumur hidup aku.

Tapi, bila aku dah duduk kolej kediaman ni, aku paling tak suka part sinki. Ingatkan budak U ni bijak, penuh dengan komensens, tapi sisa makanan dalam sinki pun tak pandai nak bersihkan lepas cuci bekas makanan. Aku memang rimas tengok sinki tersumbat dan menakung air sisa makanan. Kadang-kadang aku bersihkan dulu singki tu sebelum basuh aku punya tapauwey. Lantakla orang tanya 'kau tak geli ke?'. Janji lepas aku cuci, sinki tu bersih. Kau ingat mak cik cleaner tu kuli korang ke ape nak bersihkan sisa makan dalam sinki? Dia pun banyak kerja lain la. Bertimbang rasa la skit.

Begitulah serba sedikit perihal tandas yang aku ingin ceritakan pada entri kali ini.

No comments:

Post a Comment