Asas Seni Halus - KoK

Ni lukisan kedua waktu kelas asas seni halus. Aku dah la tak reti sangat bab mewarna guna  oil pastel dan ni lah hasilnya..tadaa.

Who am I?

I am 'Idealist'. This is the results from the quiz, What's Your Personality Type?

You are a creative person with a great imagination. You enjoy living in your own inner world.Open minded and accepting, you strive for harmony in your important relationships.It takes a long time for people to get to know you. You are hesitant to let people get close to you.But once you care for someone, you do everything you can to help them grow and develop.
In love, you tend to have high (and often unrealistic) standards.You are very sensitive. You tend to have intense feelings.
At work, you need to do something that expresses your personal values.You would make an excellent writer, psychologist, or artist.
How you see yourself: Unselfish, empathetic, and spiritual
When other people don't get you, they see you as: Unrealistic, naive, and weak


notakaki : serius ini sebijik apa yang aku fikir pasal diri aku.

PUISI YANG BERTAJUK NAMPAK TAK?

Putih,
orang anggap bersih
orang anggap suci
orang anggap baik

 Hitam,
orang anggap kotor
orang anggap keji
orang anggap jahat

nampak tak?
itu namanya persepsi

kalau kelemumur putih jatuh dari rambut ke atas baju hitam baru lepas cuci orang anggap apa pula?

(18.02 pm, 26/09/2013, di bilik atas kerusi menghadap papan notis)

Asas Seni Halus - koK

Ni lukisan pertama aku dalam kelas kokurikulum UM - asas seni halus. Lecturer tu kasi kitorang kebebasan untuk lukis ape je. Oleh hal yang demikian, aku pun lukis rambutan yang sedap ni.

sekian terima kasih.


Photography


Menunggu sawit ditimbang. 

tandas

Sebelum aku balik KL, aku ada jalan-jalan kat bandar raya Miri. Jalan-punya jalan, tetiba rasa nak membuang sesuatu. Maka, tercarik-carikla aku tandas awam yang berdekatan. Masuk bayar 20 sen je. Masuk-masuk aku keluar balik. Lepas tu masuk balik. Eh, betul ke aku masuk tandas awam ni? Tandas tu punyalah cantik tahap gaban. Dihiasnya macam hari raya punya dekorasi. Ce tengok gambar kat atas. Begitulah rupe tandas awam yang aku sempat ambik gambarnya semasa hari kejadian. Aku rasa inilah tandas awam yang paling cantik apernah ku jumpa seumur hidup aku.

Tapi, bila aku dah duduk kolej kediaman ni, aku paling tak suka part sinki. Ingatkan budak U ni bijak, penuh dengan komensens, tapi sisa makanan dalam sinki pun tak pandai nak bersihkan lepas cuci bekas makanan. Aku memang rimas tengok sinki tersumbat dan menakung air sisa makanan. Kadang-kadang aku bersihkan dulu singki tu sebelum basuh aku punya tapauwey. Lantakla orang tanya 'kau tak geli ke?'. Janji lepas aku cuci, sinki tu bersih. Kau ingat mak cik cleaner tu kuli korang ke ape nak bersihkan sisa makan dalam sinki? Dia pun banyak kerja lain la. Bertimbang rasa la skit.

Begitulah serba sedikit perihal tandas yang aku ingin ceritakan pada entri kali ini.

Bertukar rutin

Hari ni khamis. Esok jumaat. Tulat sabtu aku dah kena balik ke kota metropolitan Kuala Lumpur. Sambung pengajian aku untuk tahun kedua. Mula menyibukkan diri dengan aktiviti ilmiah.hoho..

Kalau kat rumah, bangun pagi subuh pukul 6 pagi. tu pun ade 15 minit lagi nak habis waktu. Subuh kat Sarwak memang awal sikit. Kadang-kadang tido balik lepas subuh. Cuci baju guna tangan sebab mesin basuh rosak. Memasak untuk makan tengah hari. Mencuci pinggans selepas makan. tertambah huruf s pulak kat pinggan tu. tak pe la, bagi nampak banyak sikit pinggan yang dicuci kan. Masak air untuk minum petang. Masak lagi untuk untuk makan malam. cuci pinggan lagi lepas makan malam. Menonton telivisyen dan tidor sebelum pukul 12 tengah malam. begitulah setiap hari melainkan hari2 spesial apabila pergi ke pekan batu niah atau bandar miri. fuhh. letih gila menaip panjang2 macam ni rupanya.

Kalau aku dah kat kolej kediaman kat universiti, rutin aku akan berubah sama sekali. Subuh aku pukul 6.30 pagi pun tak pe sebab ade lagi waktu. mungkin akan tido balik lepas subuh x pun online. pergi kuliah. balik kuliah. hujung minggu baru basuh baju yang dah berlambak tak dicuci. Itupun kena keluar duit rm2.00 sebeb malas nak cuci tangan. Tak perlu kot masak-masak sebab beli kat cafe je makanannye. Tak payah susah2 cuci  pinggan sebab aku beli nasik dalam tapau extra 20 sen. Tu dulu, sekarang minyak dah naik 20 sen kot2 tapau jadi 40 sen. Lepas makan buang je. Nak cuci-cuci pun just bekas buat masak megi. Tido aku pun tak menentu. Mungkin 2-3 pagi baru tido sebab nak siapkan esaimens. Esaimen pun tertambah s bagi nampak betapa banyaknye esaimen bila kau dah masuk u. Nak-nak aku yang ambik kos double major Pengajian Islam dan Sains (Bioteknologi) ni.

oklah..terasa banyak pulak perkataan yang ditaip oleh aku hari ni. sekian terima kasih.

lipat dan susun



Salam~

Sekarang aku duduk seorang kat rumah. Kakak aku kat Kuching, kerja. Adik bongsu aku budak asrama penuh. Mak, bapak n adik aku sorang lagi pergi Sabah sebab daftar adik aku yang nak masuk U.  Bila duduk seorang ni rasa macam banyak giler masa kosong. 

Aku perasan rak dalam bilik aku macam berterabur giler. Oleh hal yang demikian, aku cuba mengisi masa kosong dengan melipat baju nak susun dalam rak ikut warna. Kreatif tak aku..kah kah.. Ni namanya tak de keje.  Bila dah siap lipat dan susun, nampak cantik dan kemas pulak bila susun ikut kaler macam gambar yang korang tengok kat atas ni.

Nampaknya bakat 'menyusun dan mengemas' aku dalam proses untuk dicungkil..