A silent message for all of us


What an awesome video!

This video shows that the function of handphone was not only conneting people, but it can disconnecting  people to. So, sometime you must disconnet with your phone to connect with others around you.

Disconnect to connect!

Oleh kerana video yang aku share kat atas adalah mengenai telefon bimbit, maka aku ingin menaip entri kali ini dengan mengetengahkan fungsi telefon bimbit yang telah disalahgunakan oleh aku.

Bila aku duduk di sebelah orang yang kau tak kenal di perhentian bas, atau naik lif sekali dengan orang yang aku tak berapa nak bercakap sangat, handphone adalah penyelamat yang paling berkesan untuk menghilangkan rasa janggal pada masa itu. Kalau tak bertegur, nanti dianggap sombong. Maka, berpura-puralah aku menggunakan handphone aku sebaik mungkin tidak kisah sama ada tengah bermesej dengan seseorang, atau buat panggilan padahal hakikatnya handphone aku dah habis bateri, buat-buat sibuk macam perdana menteri. Bohonglah kalau korang tak pernah buat. puih!

Apa salahnya tegur orang sebelah. Mungkin boleh mulakan perbualan dengan dialog-diolang seperti
"Panas kan hari ni " sambil mengipas muka dengan buku di tangan sebagai reaksi tambahan.
"Lama dah tunggu bas?" sambil memandang jam tangan sebagai reaksi tambahan. Mulut tu kasi ringan sikit.
Tak kisahla kalau orang kata tu dialog klise. Setidak-tidaknya, kita cuba nak sambungkan silaturrahim.

Selemah-lemah iman pun, paling tidak,senyum. Senyum itukan sedekah. Tidaklah orang disekeliling kamu berasa semacam diri mereka tidak wujud disitu.

Bila kau buat tak endah dengan orang disekiling kamu, bukann mereka sahaja yang janggal, malah kita sendiri juga akan rasa janggal.

Maka saya menyeru kalian semua agar sama-samalah kita cakna dengan orang yang berada di sekeliling kita kerana mungkin suatu hari kita akan perlu pertolongan mereka..

SELAMAT HARI MERDEKA.



No comments:

Post a Comment