Ulasan : Novel Fixi - Bisik


Entri kali ni panjang sikit.

Buku ni dah lama dah aku beli. Aku rasa dalam bulan Januari 2013. Aku baru habis baca beberapa hari lepas. Sebelum ni aku memang baca, tapi aku baca mula n ending je sebab nak tahu pengakhiran. Tapi tak berapa nak membantu sangat nak paham isi cerita. Serius aku cakap aku memang tak berapa minat membaca. Apatah lagi lagi buku2 yang tebal seperti novel2 dan buku biologi. 

Kala itu aku tak tahu lagi kewujudan Syarikat FIXI ni. Tak tahu pulak jenis buku-buku yang punya bahasa agak kurang ajar dan bahasa pasar (yang masih berseni) ini boleh terlepas dan dijual dengan bebasnya di pasaran tempatan. Antara sebab-sebab aku 'terbeli' buku ni adalah :

Firstly, aku tengok dia punya kulit depan. Smart n simple. Haah, gambar yang kat atas ni la. Aku ni tak berapa nak masuk dengan pepatah orang putih don't judge a book by its cover. Aku nampak kulit depan macam cantik aku terus nak beli. Lupa yang aku sebenarnya tak suka membaca.

Secondly, aku baca di punya tajuk. BISIK?. Satu perkataan yang penuh misteri dan perlu dirungkai. Aku memang suka benda2 misteri, suspen dan mistik ni.

Thirdly, aku baca sinopsis kat belakang. Menarik dan menyebakan aku ingin tahu apa yang jadik? Siapa nazman? Nak belek2 isi kat dalam tak boleh sebab buku tu masih berplastik lagi. Kang aku koyak tak pasal2 kena halau dari kedai. 

4th, Aku beli sebab harga buku ni boleh kata murah sikitlah dari novel2 lain. Masa tu aku beli dengan harga rm 17 plusminus kalau tak silap. Tak sampai rm20.

5th, aku tengok jenis kertas yang diorang guna. Kebanyakan buku2 novel inggeris guna kertas kuning macam kertas novel Fixi guna sebab ringan dan senang nak bawak mane2. 

Selepas aku baca dari mula sampai habis, barulah aku paham sikit apa jalan ceritanya. Apa yang aku boleh simpulkan dari pembacaan aku, Mikail ni di nak jadi macam nazman. Kaya, muka hensem, body cantik dan konfiden. Semua orang tak kan rasa puas dengan apa yang diorang ada. 

Nobody is perfect.

Letih jugak aku nak perbih novel ni. So, aku ambik pengajaran. Aku pun beli Cerpen-Kahirunizam Bakeri sebab ceritanya pendek2 dan takdelah penat sangat nak tunggu satu2 cerita tu habis dibaca.

notakaki: Aku rasa kena letak amaran untuk 18 tahun ke atas kot untuk beberapa buah buku fixi ni. Hmm.

No comments:

Post a Comment