Candle light sahur

Tenet tenet tet tet!!! 
Lebih kurang macam gitulah bunyik jam loceng yang telah mengejutkan aku lebih kurang pukul 3.45 pagi pada salah satu pagi di bulan Ramadhan tahun ni. Bunyiknya bukanlah 'kring kring' seperti jam loceng dalam novel2 atau drama-drama televisyen. 

Gelap. Aku bukan mata. Masih juga gelap gelita walaupun aku dah buka mata seluas-luasnya. Aku raba-raba sebelah bantal mencari handphone. Tekan apa2 butang kasi handphone aku bercahaya. Ok, sekarang dah terang sikit. Aku bangun menuju ke arah jam loceng untuk berhentikan bunyi alarm yang sungguh annoying itu.

Kalau anda-anda bangun sahur, cari suiz lampu, klik sekali dah terang benderang satu rumah. Tapi bagi aku yang duduk kat sini, kena cari mancis. Cari lilin. Pastu nyalakan (dah macam upacara ape entah). Barulah terang sikit rumah. Pastu bawak lilin tu ke dapur dan buatlah apa yang patut untuk makan sahur contohnya seperti masak air atau panaskan lebihan makanan berbuka.

Maka, tidak lama selapas itu bangunlah seisi rumah dan bersahurlah kami sekeluarga dengan tema candle-light sahur. Memang betul punya candle light. 

So, bagi yang punya elektrik 24 jam kat rumah, bersyukurlah ye. 

No comments:

Post a Comment