MUSLIM LOVE JESUS



Astaghfirullahalazim..Mungkin itu apa yang Muslim lain akan kata bila baca tajuk post aku ni kan? kan? kan?
Tahu tak Nabi Isa juga disebut sebagai Jesus. Dalam rukun iman yang enam- beriman kepada rasul. Tak kan lah korang tak nak mengaku yang korang sayangkan rasul,kan?kan?kan? Nabi Isa pun rasul juga.

Something happen to me?? Something that important in my life. Some experience that I never get from other programes that I had attend before. FCR which means, Friendly Comparative Religion. We learn 3 others religions = Christian, Buddhisme and Hinduisme..

Speaker dia, Bro Shah a.k.a.Shah Kirit Bin Kakulal Govindij. He has been delivering talks on Islam in mosque, churches, temples and actively participating in Interfaith Dialogues, among others. His friendly, sincere, unassuming and always humble way befits his main purpose in life- to explain Islam to anyone in the most direct and simple way possible.

The second speaker is Bro Engku- YM Engku Ahmad Fauzi Bin Engku bin Engku Mukhsin. He has vast experience in enggaging with priest and pastors beside being a researcher on Christianity and Bible.

Kat programme ni aku dapat banyak benda yang best. Harga tiket sebenar, RM150, tapi oleh sebab ada orang sponsor, kitorang bayar rm30 je.

Dakwah dan Islah sebenarnya benda yang berbeza..
Islah adalah mengajak orang islam ke arah kebaikan.
Dakwah pula adalah mengajak orang bukan islam ke jalan yang benar. dengan erti kata lain mengajak untuk masuk Islam.
Rasulullah pun buat dakwah dan islah seiring.

Kita selalu buat Islah,(itu pun kalau kalau ada), tapi, dakwah kepada non-muslim ada ke?? Dakwah bukannya nak menukarkan agama orang yang belum Islam untuk masuk Islam, tapi kita memperkenalkan Islam kepada non-muslim. Untuk mereka terima atau tidak itu bukan kerja kita. Itu kerja Allah..

Aku pun baru perasan ..Jadi, bersama-samalah kita menyebarkan agama kesayangan kita ini kepada yang belum Islam untuk menyelamatkan mereka di hari akhirat kelak..jangan kedekut..

p/s: aku pun masih belajar..masih dalam proses mencari.., Sampaikanlah walaupun satu ayat. renungkanlah~

No comments:

Post a Comment